Door Reizen met Richard

Veranderd

#44・

Blijf op de hoogte, word onderdeel van de community en steun ons.

edities

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Door je te abonneren, ga je akkoord met de Voorwaarden en Privacybeleid van Revue en begrijp je dat Reizen met Richard jouw e-mailadres zal ontvangen.

Veranderd
Door Reizen met Richard • Editie #44 • Bekijk online
Waarin verandering een constante is. Ik het probeer een beetje licht te houden. Zo aan het begin van het nieuwe werkseizoen. En via diverse crises toch vrij gemakkelijk in het Lake District terecht kom. De volgende etappe van onze vakantie.

Verandering
‘The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air’ Aldus, Cate Blanchett, ofwel: Galadriël in Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring.
Daar moet ik al een paar weken aan denken. De reflectie die vakantie zo vaak met zich meebrengt, heeft het volgende wel duidelijk gemaakt:
Er is een gigantische shift en verandering gaande. En niet alleen aan het internationale en geopolitieke front. Ook in de maatschappij.
De River Aire in Malham Dale
Constante
Verandering is ook de constante in dit leven. Het universum dijt nog altijd uit. Een mensenleven is één grote verandering. En we ontwikkelen onszelf, gelukkig (!), voortdurend.
En waarom zou de maatschappij dan niet veranderen? Wanneer wij allemaal veranderen en de aarde waarop we leven zich continu aanpast, dan kan het niet anders dan dat er in de maatschappij ook veel veranderd.
Los van onderstaande. Goed om te bedenken dat wij zelf dus ook onderdeel en zelfs veroorzaker van de verandering zijn. Met andere woorden: hoe wij ons bewegen in dit tijdsgewricht, bepaalt ook de verandering van het grote geheel. Niets meer en ook niets minder.
Laat ik hieronder nog wat duidelijker verwoorden waar ik specifiek aan denk.
English Pastoral
Dit boek van James Rebanks, boer in het Lake District, heeft veel van bovenstaande gedachten veroorzaakt. Ik had het meegenomen op de Kobo-app en later ook in het Lake District gekocht.
Zijn vorige boek gaf een mooie inkijk in de historie en de realiteit van het leven (van een schapenboer) in het Lake District. Waar we deze vakantie ook zijn geweest.
Dit boek is actueel en urgent. Ik kan het niet anders zeggen. Het gaat over de veranderingen van de afgelopen decennia in het boerenbestaan.
Hoe het grootkapitaal (met de banken voorop) veel boeren hebben gedwongen tot een neerwaartse spiraal van lenen, investeren, efficiencyverhoging, opschalen, nog meer lenen, nog meer investeren, etc.
En hoe de (meeste) boeren vervolgens zijn losgezongen van het land dat ze bewerken.
De pastorale kant van het Lake District
Want, die schaalvergroting en efficiencyverhoging zorgde voor nadruk op andere gewassen. Die andere gewassen zorgen er bijvoorbeeld voor dat koeien harder groeien of meer melk geven. En zorgen er tegelijkertijd voor dat de mest niet meer op het land kan worden uitgereden. Omdat het ronduit dodelijk is voor de gewassen.
Bovendien: die gewassen zijn sterker, kunnen eerder en vaker worden geplant en geoogst. Putten op die manier de aarde volledig uit.
En de monocultuur zorgt er vervolgens voor dat er bijna geen flora en fauna meer op deze akkers leven. Ook omdat het veld niet meer wordt begraasd, omdat het vee op stal staat.
Uitzicht richting Patterdale, waar James Rebanks zijn boerderij heeft
Kapitaal failliet
Let wel: ik ben uitermate sceptisch ten opzichte van de boerenprotesten. Ik vind eerlijk gezegd de vlaggen die op de kop hangen echt helemaal niks.
En ik ben als ondernemer ook kritisch op de iewat conservatieve houding en het gebrek aan verantwoordelijk ten opzichte van duurzaamheid van sommige (!) boeren. Zeker van de bio-industrie.
Toch: het kapitalistische monster is overduidelijk ook in de agrarische sector zich te buiten gegaan. En het kapitalistische systeem is een systeem dat gereguleerd moet worden. Anders heeft het hele nare gevolgen. Waar we nu, hier, vandaag veel van ervaren.
We hebben in termen van de filosoof Hobbs een sociaal contract afgesloten. En binnen dat contract moet duidelijk zijn dat de overheid moet ingrijpen en aanwezig moet zijn om haar burgers te behoeden voor uitwassen van wat voor systeem dan ook.
Niet minder overheid, meer overheid(-sregulering).
De diversiteit van het Lake District bij Buttermere
Diversiteit
Het moet ook anders. James Rebanks is daar duidelijk over. Waarbij ook niet elke boer op zijn manier te werk kan gaan. En toch aldus Rebanks:
’To have a robust and resilient food system, we need many different kinds of farmers. Diversity is a strength in farming, as in so much else. But whatever the farm type, they can be vastly better for nature with some tweaks, and by being supported to shift away from damaging practises.’
Ook die diversiteit triggert mij. Van de landbouw en de monocultuur die daarin is ontstaan, kunnen we leren. Leren dat de aarde en ook wij als maatschappij behoefte hebben aan diversiteit.
Ik reflecteer dan ook op mijn bedrijf. En hoe het baat heeft bij diversiteit op allerlei manieren. Alle huidskleuren, alle geslachten en wat daar tussen en daar bovenuit stijgt, etc. En ook alle aandoeningen. Autisme, ADHD of wat voor label ook. Het geeft kleur. Het geeft creativiteit. Het geeft innovatie en meerwaarde.
Ja! Ook tegen buitenlanders, vluchtelingen. We hebben diversiteit nodig om vooruit te komen!
Wensleydale in de Yorkshire Dales
The Lake District en Yorkshire Dales
Het Lake District dus. Daar waren we. En wat is het daar mooi! Het is bijna ook niet te geloven dat er mensen zijn die daar ploeteren om rond te komen. Om hun boerderij draaiende te houden. In al die schoonheid.
Maar eerst nog even terug naar de Yorkshire Dales. Want daar reden we via een prachtige roadtrip vanuit de North Pennines (zie mijn vorige nieuwsbrief) naartoe.
Vanuit onze camping in Barnard Castle rijden we via de A66 en de A6108 naar Richmond. Daar stappen we uit voor een vroege lunch. Het stadje zelf valt een beetje tegen. En we zetten snel koers naar Swaledale. Via dezelfde A6108.
Buiten Richmond zitten we snel in de prachtigste natuur.
Swaledale
Overal om ons heen zien we weer die prachtige bergen. De ene kaal en bruinig. De andere groen met plukken paarse heide. En er tussendoor de River Swale en de heuvels. Die naar het riviertje toegolven.
We rijden door tot aan Reeth. Vanuit daar wil ik over de East Bolton Moor naar Wensleydale oversteken. Een gokje, want de weg lijkt niet erg breed op de kaart.
East Bolton Moor
En dat is ‘ie ook niet. Gelukkig ligt de weg overal op dezelfde hoogte als de hoogvenen er omheen. We kunnen dus overal goed uitwijken. Het wordt daarmee een leuk, avontuurlijk ritje.
Roadtrip door Yorkshire Dales National Park: over East Bolton Moor
Wensleydale
Zo komen we via Redmire en Wensley in de gelijknamige Dale terecht. Daar pakken we de A684. En dat is een zo mogelijk nog mooiere weg.
Al snel besluiten we de camper langs de weg te zetten, om te gaan lunchen. Dat doen we op een fantastische plek waar ik heel gelukkig van word. Dit is lunch with a view!
Lunch (of koffie) with a view!
Op ons gemak zetten we koffie, eten we wat en genieten van deze heerlijke dag.
Roadtrip door de Yorkshire Dales: Wensleydale vlakbij Bainbridge
Een klein uurtje later rijden we verder naar Hawes. Een leuk dorpje middenin de Dales. Met kleine winkeltjes, pubs en wat nog meer.
Vanaf Hawes pakken we de B6255 richting het bekende Ribblehead Viaduct. Eén van de weinige dingen die ik mij echt nog herinner van toen wij hier 12 jaar geleden ook waren. Van toen ik onze vakantiefoto’s na de vakantie vernachelde door de USB-kaart kapot te maken…
Het is een bijzondere plek. Een stenen brug die dwarsdoor het landschap loopt. Zonder echt een rivier te hoeven overbruggen.
Roadtrip door de Yorkshire Dales: Ribbledale en het Ribblehead Viaduct
Ribblehead
De reis naar Ribblehead Viaduct en de weg daarna door Ribbledale heeft weer een andere charme. De bergen zijn hier kaler. Langgerekte, logge ruggen die door het landschap snijden.
Zo komen we uiteindelijk aan op onze bestemming: Ash Keys Caravan Park in Gargrave. Misschien wel de mooiste camping van onze vakantie. Heerlijk ruim opgezet. Met prachtig uitzicht om ons heen.
Ash Keys met helemaal rechts ons plekje
Malham Dale en Cove
Na een rustdag om Luuk van de fantastische wifi op de camping te laten genieten, maken we 2 dagen later de leukste wandeling van de vakantie.
We staan op tijd op om een klein kwartiertje door de prachtige Dales naar Malham te rijden. Het is in het dorpje achteraan sluiten geblazen. Want het is hier druk. En terecht.
Via Janet’s Foss (oud Noors voor waterval) lopen we naar Gordale Scar.
Onderweg naar Gordale Scar
Deze Scar is een keteldal dat doorbroken is door het gelijknamige riviertje Gordale. Het dal begint breed en vernauwt zich richting de Scar. Waardoor om ons heen de rotsen steeds hoger en dichterbij optrekken.
Richting Gordale Scar
Het dramatische effect wordt versterkt door de hoek die we aan het einde nog om gaan, om de waterval(len) aan het einde van de Scar te zien.
Wandelen in de Yorkshire Dales: Gordale Scar
We lopen vervolgens weer terug het dal uit. En pakken dan de route naar Malham Cove. Het hoogtepunt van deze wandeling. Daarvoor lopen we eerst nog door prachtige weides met wijds uitzicht over de Dales. Werkelijk waar subliem!
Malham Dale
En zo krijgen we langzamerhand Malham Cove in zicht. Eveneens een keteldal (of op z'n Frans: Cirque). Die niet doorbroken is door een rivier.
De Cove vanaf de bovenkant
En vanaf de onderkant
Nadat we naar beneden zijn gewandeld en het dal weer uit. Kunnen we aan een watertje bij een leuke pub lunchen.
Lunchen bij Secret Garden Bistro in Malham
Na nog een relaxte middag en fijne nacht op onze mooie camping, gaan we de volgende dag op pad naar het Lake District. De plek waar we 12 jaar geleden 2 mooie weken hebben beleefd.
Het is het drukste nationale park van Engeland. En daar worden we meteen weer mee geconfronteerd wanneer we via het dorp Windermere langs Lake Windermere rijden. We staan namelijk direct even in de file.
En het is hier niet voor niks zo populair.
Eerste uitzicht op Lake Windermere met de Langdale Pikes op de achtergrond
We laten onze plannen om hier ergens te lunchen daarom maar even varen. We rijden direct door naar onze camping in de buurt van Keswick.
Ook dat is weer een prachtige plek. Met in dit geval een fabuleus uitzicht op bergen en Derwent Water.
Uitzicht vanaf onze camping op Derwent Water
We maken hier de volgende dagen 2 prachtige wandelingen. Daarover vertel ik je meer in mijn reisplan voor het Lake District. Hieronder wat foto’s om de sfeer te laten proeven. Ook van de leuke weggetjes…
De afdaling van de Honister Pass naar Buttermere
Wandelen in het noorden van het Lake District bij Buttermere: de beklimming van Red Pike
De prachtige tuin van Mirehouse
Wandelen in het hart van het Lake District boven Great Langdale
Het is denk ik duidelijk dat het gemiddelde uitzicht tijdens een wandeling hier nogal oogverblindend is…
Wil jij nog wat meer lezen over het Lake District, lees dan mijn reisverhalen.
Ik heb dus ook een reisplan voor deze streek geschreven. Die ik na onze vakantie weer helemaal up-to-date heb gemaakt. Inclusief de roadtrip door de Yorkshire Dales en een verblijf in de North Pennines op de heenweg.
Abonneer je daarvoor onderaan deze nieuwsbrief op mijn reisplannen!
De Foghorn op het puntje van Galloway: de Mull of Galloway met uitzicht op Noord-Ierland
Galloway
Vanuit het Lake District steken we de grens over naar Schotland. En van daaruit helemaal richting het westen van Galloway. Naar de moker die daar in de Ierse Zee steekt. Met de epische naam Rhins of Galloway.
We hebben hier een heerlijke camping aan het strand. En dat is wel nodig ook. De temperatuur is inmiddels richting de 30 graden aan het lopen. We besluiten hier dan ook een nacht extra te blijven.
Onze campingplek met uitzicht op zee!
De zon zorgt ‘s avonds voor schitterende zonsondergangen. En als extra traktatie is het ook nog eens bijna volle maan. Hoe de maan hier ’s avonds schijnt, is geweldig!
Zonsondergang op het strand van New England Bay Caravan Club Site
De volgende keer vertel ik jou meer over het laatste stuk van onze vakantie in Zuid-Schotland en de terugreis door Engeland.
Parijs!
Mijn eerste blog over onze trip in de meivakantie naar Parijs staat live! Wanneer je toen al geabonneerd was, zul je er het nodige van herkennen. Vanzelfsprekend staat er in de blog nog veel meer informatie over de omgeving en ook tips voor restaurants en hotels.
Klik snel op de link hierboven!
Een jonge Tristan met zijn nog hele jonge vader bij Stonehenge
Reisplan Zuid-Engeland
Nog meer Engeland! Want vlak voor de vakantie heb ik mijn reisplan voor een rondreis door Zuid-Engeland afgemaakt. Een reis van 3 weken die ook op te delen is in stukken van een week of 2 weken.
Het is echt een hele gave trip geworden. Zullen we morgen vertrekken?
En op de bekende en toch ook magische plek hierboven, kom je natuurlijk ook!
Abonneer je hieronder op mijn reisplannen!
Hoe dan ook: ik wens je veel leesplezier!
Vond je deze editie leuk?
Word lid voor €3 per maand
Steun Reizen met Richard en ontvang extra nieuwsbrieven.

Jouw nieuwsbrief van Reizen met Richard

Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Reizen met Richard met Revue.